زیبایی،نگهداری،خواص گلها

خواص انواع گلها

زیبایی،نگهداری،خواص گلها

خواص انواع گلها

آماریلیس – Amaryllis

 

نگهداری از گیاه آماریلیس


آماریلیس گیاهی گلدار و پیاز دار است و کلهای زیبای آن به خصوص در طی روز های نوروز از جمله اصلی ترین دلیل نگهداری و پرورش این گیاه می باشد واز آنجایی که گل آماریلیس در زمستان گلهای خود را حفظ میکند ، گیاه زینتی محبوبی به شمار می آید.از آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز استفاده میشود.

 
گیاهی که معمولاً تحت عنوان آماریلیس درگلدان کاشته می‌شود در واقع Hippeastrum می‌باشد اما بین باغبانان به آماریلیس معروف شده است. آمار یلیس حقیقی با نام علمی Amargllis belladanna خویشاوندی از، amagllis، آپارتمانی است که دارای گل‌های کوچکتری بوده و در فضای باز کاشته می‌شود و گل‌های این گیاه در پاییز ظاهر می‌گردد. پیاز Amaryllis belladonna به هوای گرم نیاز داشته و حاشیه دیوارهای رو به جنوب را ترجیح می‌دهد.

 
برگ های آماریلیس کشیده و بلند است که پس از ظهور گل ، نمایان می شوند.دارای گلهای درشت شیپوری شکل است که در انتهای ساقه ی بلند ظاهر میگردند و دارای بوی خوشی هستند.ساقه این گیاه ایستاده و مستقیم بوده و قطری بین ۲ تا ۵ سانتیمتر دارد.

 
نور شدید آفتاب برای رشد این گیاه ضروری است، بنابر این گلدان را باید در مجاورت پنجره جنوبی نگهداری کرد و تا زمان گلدهی نیز بهتر است گیاه را با کودی که دارای درصد بالایی پتاس باشد، تقویت نمود.هنگام شکوفا شدن گل‌ها در صورت لزوم می‌توان از یک نی سبز رنگ برای راست نگه داشتن ساقه استفاده نمود.هرگز نباید خاک گلدان را کاملاً از آب اشباع نمود و بهتر است در فاصله دو آبیاری خاک گلدان خشک شود.مناسب‌ترین بستر مخلوطی است از رس، ماسه، کود حیوانی پوسیده و خاکبرگ می باشد .

 
در مناطقی که سرمای زمستانه سختی ندارند گیاه میتواند همیشه در باغچه بماند ولی در مناطق سردسیر گیاه را قبل از زمستان از باغچه خارج کرده و در انبار خشک و خنک بدون خاک و رطوبت نگهداری میکنند تا بهار آینده مجددا کشت شود. (در گیلان و مازندران در باغچه باقی می‌ماند. اگر پیاز در عمق زیاد کاشته شود یا روی محل کشت با مالچی مانند برگهای پوسیده یا کود حیوانی پوشش داده شود. احتمال زنده ماندن پیاز در مناطق سردسیر نیز وجود دارد)

 
آماریلیس از طریق پیاز تکثیر می شود . پیازها به صورت منفرد در گلدان‌هایی به قطر 12-17 سانتیمتر که از زهکشی خوبی برخوردار باشند، کشت می شود. مناسب‌ترین خاک برای کشت این پیازها ترکیبی از کمپوست‌های مختلف یا خاک‌های لومی با درصد بالایی از مواد هوموسی می‌باشد. معمولاً از هر پیاز یک و به ندرت دو ساقه گل دهنده به دست می‌آید.
  • محمد ثمینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

زیبا سازی وبلاگ