زیبایی،نگهداری،خواص گلها

خواص انواع گلها

زیبایی،نگهداری،خواص گلها

خواص انواع گلها

آلسترومریا (سوسن پرویی) – Alstroemeria


سوسن پرویی گیاه زینتی از جنس Alstroemeria در خانواده آلسترومریاسه بومی سرادو و پوشش گیاهی Pantanal در برزیل و آرژانتین است. این گیاه زیبا در نیوزیلند بسیار محبوب است. زیرا معمولا در زمان کریسمس شکوفه های آن نمایان میشود و به همین علت با نام (New Zealand Christmas bell) "نیوزلند کریسمس بل" نیز شناخته می شود. این جنس که در آمریکای جنوبی بیشتر یافت میشود دارای حدود 120 گونه از گیاهان گلدار است که تقریبا تمام گونه ها محدود به یکی از دو مرکز اصلی، یکی در مرکز شیلی و دیگری در شرق برزیل است.امروزه گل آلسترومریا به یکی از مهمترین گلهای شاخه بریده تبدیل شده است.برخی از ارقام این گل دارای امتیاز انحصاری است و پرورش دهندگان این گل باید قرارداد رسمی داشته باشند.تکثیر این گیاه بدون مجوز رسمی غیر قانونی است. آلسترومریا از ابتدا به خاطر گلهای شاخه ای زیبایش کاشته می شد. گل های آلرسترومریا دارای مجموعه ی وسیعی از رنگهای ارغوانی، بنفش کمرنگ، قرمز، صورتی، سفید، نارنجی، زرد و دورنگی است.از خصوصیات خوب آلسترومریا این است که سرما را ترجیح می دهد. سوسن پرویی به طور معمول در اواخر بهار شروع به گلدهی می کنند و تا پایان تابستان یا آغاز پاییز گلدهی آنها ادامه دارد . ارتفاع آنها به کولتیوار و شرایط نوری وابسته است.و در دامنه ای از 30 تا 100 سانتی متر قرار دارد از نظر گلدهی آلسترومریا به دو دسته تقسیم میشود:

ارکیده ای: از اول بهار به مدت 3-5 ماه حد اکثر گلدهی را دارند برای گلدادن نیاز مند یک دوره ی سرمای 10-15 درجه سانتی گراد بوده و بعد از گلدهی تا بهار به رشد خود ادامه میدهند و نیز دارای گلدهی زیاد در یک دوره کوتاه، تریپلوئید بودن، عدم حساسیت یا حساسیت کم به فتو پریود است
 پروانه ای : 9-12 ماه در طول سال گلدهی دارند برای القای گلدهی سرمای13-16 درجه سانتی گراد و بعد از آن نیاز به طول روزبلند دارند انواع دیپلویید و تتراپلویید مناسب گلدان و تولید گل بریده هستند ارتفاع انها کوتاه تر از انواع ارکیده ای است.سوسن پرویی نیازمند خاک غنی و کمی اسیدی (PH: 5.8 -6.8) میباشد. مخلوط خاک از نیمی از پرلیت و نیمی کمپوست و تراشه های چوب و پوست. توصیه میشود. طور منظم با یک کود مکمل کامل نیتروژن سنگین این گیاه را تغذیه نمایید.رشد مطلوب این گیاه در آفتاب کامل است و درجه حرارت تابستان در حد متوسط باید باشد. در آب و هوای گرم، نگهداری در سایه جزئی توصیه میشود. رطوبت : اگرچه آنها می توانند خشکسالی تا حدودی تحمل کنند ولی خاک مرطوب برای آن بسیار مطلوب است دما:دمای گلخانه ها در شب بین 13-10 درجه سانتیگراد نگه داشته میشود.در حالیکه دمای گلخانه در زمستان بین 18-16 درجه سانتیگراد در نظر گرفته میشود. در طول تابستان دما 17 درجه در نظر گرفته میشود گل آلسترومریا آفات خطرناک و جدی فراوانی دارد.در زمان مشاهده این آفات باید از سموم شیمیائی استفاده کرد.

اگر سایه انداز گیاه تمیز و باز نباشد حلزونها میتوانند مشکلات اساسی بوجود اورند.

آبیاری خاک بوسیله قارچ کشها بطور مداوم باعث کنترل قارچهای انگلی گیاهی مثل فیتیوم و بقیه موجودات خاکزاد میشود.

تریپس یک خطر جدی بسیار برای این گیاه است.

سوسن پرویی به راحتی از طریق بذر تکثیر میشود از کشت بافت نیز قابل تکثیر است.اگرچه روش معمول تکثیر گلهای شاخه بریده از طریق تقسیم بوته است.

توجه داشته باشید که سوسن پرویی گونه ای بسیار مهاجم است. هر چند که هنوز رتبه دهی نشده است به طور گسترده به عنوان یک مشکل زیست محیطی به رسمیت شناخته شده و در مناطق گسترده ای در غرب استرالیا پخش شده اند.


  • محمد ثمینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

زیبا سازی وبلاگ